Tip 2 : Neem tijd voor persoonlijke studie en geloofsverdieping

Deze tijd betekent voor velen van ons minder (sociale) verplichtingen. Dit kan de mogelijkheid bieden om ons meer te verdiepen. Dit kan door middel van boeken en/of filmpjes online. In het kader van de conferentie en parochievernieuwing in het algemeen willen we u graag een aantal mogelijkheden aanreiken.

Om te lezen: ‘Als God renoveert’ (Adveniat, 2019) van fr. James Mallon.

U kunt het boek Als God renoveert bijvoorbeeld bestellen via het Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS) of via Uitgeverij Adveniat. In Vlaanderen kan het boek besteld worden via Uitgeverij Halewijn.

Om te kijken: de 5 filmpjes (van elk 15 mintuten) van een interview met fr. James Mallon.

Bekijk hieronder deze filmpjes, waarin fr. James Mallon de hoofdlijnen van het boek samenvat. Deze filmpjes zijn Nederlands ondertiteld.

Om te lezen: ‘Als God renoveert werkboek’ van fr. James Mallon (Advenatiat, 2020).

Dit werkboek wil leidinggevenden in de parochie helpen om de cultuuromslag van onderhoud naar bloei of missie te kunnen maken. Het eerste hoofdstuk heeft als titel ‘Het begint bij de leider.’ Wellicht komt er in deze tijd meer ruimte om eerst zelf na te denken over belangrijke zaken als: ‘Wat is mijn visie en droom voor de parochie? Welke mensen heb ik nodig en zie ik in mijn omgeving om deze droom met mij te verwezenlijken en te laten groeien? Welke medestanders geeft God mij al en voor welke noden van de samenleving mag onze parochie iets betekenen?’

Het werkboek is te bestellen bij het Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS) of Uitgeverij Adveniat.

Om te lezen: ‘Rebuilt. Samen bouwen aan een vitale parochiegemeenschap’ van fr. Michael White en Tom Corcoran. (Betsaida, 2019).

Net als ‘Als God renoveert’ is dit boek ook een praktijkverhaal van een parochie, die vanuit een situatie van krimp is gegroeid naar een bloeiende parochie. In vergelijking met God renoveert is dit boek iets gemakkelijker te lezen, omdat het de nadruk legt op de cultuurverandering en niet op de theologische achtergronden.

U kunt het boek ‘Rebuilt’ bijvoorbeeld bestellen via het Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS) of via het Katholiek Alpha Centrum.

Lees de volgende tip!

Interview James Mallon - deel 1