Mogelijke valkuilen bij parochievernieuwing

Fr. James Mallon noemt drie valkuilen bij parochievernieuwing:

1. Pas op voor pneumaphobia: de angst voor de heilige Geest. Theologisch of intellectueel laten we de heilige Geest toe, maar we willen of durven ons niet open te stellen voor de ervaring van de heilige Geest.

2. Pas op voor conflatie (begrippen door elkaar gebruiken): dat wil zeggen om evangelisatie met catechese te verwarren. Je kunt mensen geen catechese geven (‘opvoeden’) als je niet evangeliseert (‘er baby’s bijkomen).

3. Pas op voor dualisme: dat je onderscheidt maakt tussen wat geestelijk is en wat niet geestelijk zou zijn. We kunnen veel leren van andere bereiken/ vakgebieden, bijvoorbeeld t.a.v. leiderschap.
‘Gratia non tollit natura, sed perficit’ ~Thomas van Aquino
(Genade vervangt de natuur niet, maar perfectioneert het)

Geloof je dat het kan?
Canada is geen Nederland. Een stagiaire uit Frankrijk, die stage liep in de St. Benedictusparochie in Canada, merkte op dat hij Canada meer geseculariseerd vond dan Frankrijk. Nu is Frankrijk geen Nederland of België, maar het laat zien dat Canada ook erg geseculariseerd is. Fr. James Mallon wil hier mee zeggen, verwar Canada niet met het meer christelijke Verenigde Staten. Dus: ‘Denk niet dat het bij jullie niet kan’.

‘Whether you think you can or you can’t, you’re right.’ ~Henry Ford
(Wanneer je denkt dat je het niet kan of je het wel kunt, je hebt gelijk)

Het beste is als je mensen hebt met vuur in het hart (verlangen en overtuiging), die geleid willen worden. Heb geduld, dit is een proces dat minimaal 10 jaar duurt! Maar je gaat in de goede richting.