Catechese Handboek verschenen bij Adveniat

Op 3 juni 2024 verscheen bij uitgeverij Adveniat de Nederlandse vertaling van het 'catechese Handboek' van Dr. Hannah Vaughan-Spruce. Zij is verantwoordelijke voor Divine Renovation in het Verenigd Koninkrijk en werkte zelf als catechist in een parochie. Ze was hoofdspreekster op de conferentie Missionaire Parochie 2023 in Veenendaal.

De volgende generatie

Hoe geven we het geloof door aan een volgende generatie? Dit is een thema dat velen in de Kerk bezighoudt, onder wie zij die betrokken zijn bij de ‘missionaire parochie’. Hannah Vaughan-Spruce hoopt hen met dit catechese Handboek op weg te helpen. De kern voor haar is dat catechese niet simpelweg iets is wat je doet op een bepaald moment in de week, maar dat het voortkomt uit een persoonlijke relatie met Jezus Christus, die je beleeft in verbondenheid met de kerkgemeenschap.

Het catechese Handboek wil daarom praktische handreikingen bieden aan iedereen die zich bezighoudt met geloofsverkondiging - in parochies, op scholen en, niet in de laatste plaats, in het gezin.

Mirjam Spruit, stafmedewerkster van het Centrum voor Parochiespiritualiteit, zegt hierover: "We zien aan de ontwikkelingen van de laatste jaren dat de katholieke Kerk in elke tijd of generatie opnieuw op zoek is hoe zij het geloof kan overdragen aan een volgende generatie. Ook in ons land is er behoefte aan mannen en vrouwen die catechese kunnen geven vanuit een doorleefd persoonlijk geloof en die kunnen meewerken aan de opbouw van de geloofsgemeenschap in bredere zin. Met dit boek wil Hannah Vaughan-Spruce daar een bijdrage aan leveren."

Praktisch en interactief

Het boek is ingedeeld in drie hoofdstukken: de inhoudelijke basisbeginselen van de catechese, de inhoud (wat leer ik mensen?) en de methodologie (hoe onderwijs ik mensen?). Naast het lezen van de tekst wordt de lezer ook aangemoedigd om vragen te overwegen, eigen gedachten en indrukken op te schrijven in een dagboek en de eigen ervaringen met catechese in te brengen. Het boek is ook heel geschikt voor gebruik in groepsverband.

Leeskring

In 2024 en 2025 organiseren de Dominicanessen van St. Cecilia een online leeskring en gespreksgroep over het ‘catechese Handboek’ op woensdagavonden. Deze leeskring is bedoeld voor degenen die catechese geven in de parochie én thuis - ouders zijn van harte welkom - of interesse hebben om dat te gaan doen. De leeskring vindt plaats aan de hand van de drie delen van het boek. Telkens is er een korte inleiding door een zuster, tijd om in groepen uit te wisselen en een afsluiting met gezamenlijk gebed. Lees hier meer over de leeskring.

Bestel

Het 'catechese Handboek' van dr. Hannah Vaughan-Spruce is verschenen bij Adveniat. Het boek kost 24,99 euro en is te bestellen bij de uitgever of via andere partijen.

Bestel hier een exemplaar via de website van Adveniat.