3 sleutels om van maintenance (onderhoud) naar mission (missie) te gaan

De omslag van een onderhoudspastoraal naar een missionaire parochie vraagt veel tijd en inspanning. Op dit moment zijn er 60 parochies in 8 landen die binnen het netwerk van DR hiermee bezig zijn en hierin gecoacht worden. Wij hebben 3 sleutels ontdekt om van maintenance (onderhoud) naar mission (missie) te gaan. Deze 3 sleutels zijn op basis van de ervaring van DR naar boven gekomen. Het zijn sleutels, dat wil zeggen bedoeld om deuren te openen. Het gaat om: de kracht van de heilige Geest, de prioriteit van evangelisatie en de beste principes van leiderschap.

1. De kracht van de heilige Geest
Je vraagt je misschien af waar ‘gebed’ en ‘de Eucharistie’ zijn in dit rijtje. Deze zijn zeker essentieel als het gaat om het parochieleven, maar het gaat hier om sleutels die de weg naar een missionaire parochie openen. Veel parochies over de hele wereld bidden en vieren (dagelijks) de Eucharistie, maar ze zijn niet missionair, sommigen zijn zelfs stervend. De ring in het logo die de drie sleutels bij elkaar houdt is de Eucharistie.

De kerk is geboren met Pinksteren, met de komst van de heilige Geest. Niet op Goede Vrijdag of met Kerst. Ze is geboren op de dag dat de heilige Geest kwam en mensenlevens veranderd werden door die heilige Geest. Je hebt de heilige Geest nodig.

Parochievernieuwing kost tijd, inspanning en doet pijn. Nodig de heilige Geest steeds opnieuw uit. Parochies veranderen als mensen veranderen, als mensen geraakt worden. Met name zien wij bij DR, dat bij de Alpha cursus (meestal bij het weekend over de heilige Geest), dat mensen geraakt worden door de heilige Geest en dat hun leven verandert.

2. De prioriteit of het primaatschap van evangelisatie
Eerst evangelisatie onder volwassenen, jongeren en kinderen. En dan pas verdere catechese. Evangelisatie betekent niet een programma net als vele anderen. Het is het eerste wat je doet en wat alles voortstuwt.

3. De beste principes van leiderschap
Het beste van leiderschap, met name leiderschap vanuit een team en dienend leiderschap.

Deze drie sleutels kun je leggen op de kenmerken die de 4 mannen hadden om hun vriend bij Jezus te brengen.

1. De kracht van de heilige Geest: dat is het verlangen om mensen bij Jezus te brengen, dat de heilige Geest ons schenkt.
2. De prioriteit of het primaatschap van evangelisatie: dat is de overtuiging, dat je weet dat Jezus een verschil kan maken in het leven van mensen.
3. De beste principes van leiderschap: dat is de wil om obstakels op weg naar het doel voor mensen te verwijderen.