Xpand: Parochietransitie

In een seminar van Xpand werden we uitgedaagd na te denken over de vraag: Wat waardeerde ik zelf in een ervaring van leiderschap? Een goede vraag om te stellen voordat je zelf in een leiderschapspositie stapt. We noemden: oude dingen goed afsluiten, een sfeer van vertrouwen, ..

Tom Koot en Veerle Gouwy van Xpand werkt met de parochie in Gouda aan parochietransitie. Hij sprak over visie: Dat het niet genoeg benadrukt kan worden dat dat opnieuw en opnieuw en opnieuw wordt gecommuniceerd. We willen weten waar de bus heengaat, voordat we erin stappen.

Hij sprak ook over het belang van het gesprek met alle vrijwilligers. In Gouda gingen ze het gesprek aan met ieder van hen en spraken met hen over hun talenten en over hoe de parochie dienstbaar kon zijn aan hunt talenten.

En parochietransitie, waar te beginnen? Op de plek waar voor de parochie de eerste quick win ligt. Dat bijvoorbeeld een welkomstteam zijn of de muziek. Het is belangrijk dat je erngens gaat beginnen en leg niet de mammoet in zijn geheel op de BBQ, maar doe dat in stukjes. Het belangrijkste is: kom samen in beweging.