Training over muziek & liturgie en project ‘Mystery Guest’

Alpha Nederland heeft het initiatief genomen tot een ‘Hymn training’ in het najaar van 2022 en een project voor gastvrijheid, onder de naam ‘Mystery Guest.’ Zowel opbouwende muziek als gastvrijheid zijn belangrijke waarden in een missionaire parochie. Deze twee initiatieven kunnen je helpen om deze waarden in jouw parochie of geloofsgemeenschap vorm te geven.

Hymn Training
Wil je mensen helpen om via muziek zich te openen voor God? Wil je hen helpen om (meer) tot gebed te komen? Heb je daarnaast ook muzikale talenten? Dan is deze training wellicht iets voor jou. In drie avonden en een weekend wordt er ingegaan op de structuur van de liturgie, jouw rol als muzikant hierin en hoe je muziek gebruikt om te bouwen aan de relatie tussen God en mensen.

De training wordt georganiseerd door Alpha Nederland in samenwerking met UPrayse! – o.a. Bas en Cissy Suijkerbuijk – mede verantwoordelijk voor de muziek tijdens de conferentie over de missionaire parochie. De Hymn Training wordt dit najaar op twee plaatsen georganiseerd: in Dordrecht en in Eindhoven.

• Avond 1 – de muzikale gebedsleider: 27 september (Dordrecht) en 4 oktober (Eindhoven).
  • Avond 2 – de muzikale structuur van de liturgie: 18 oktober (Dordrecht) en 8 november (Eindhoven).
  • Avond 3 – muziek in de missionaire parochie: 22 november (Dordrecht) en 29 november (Eindhoven).

Het weekend zal gehouden worden op 21 en 22 januari 2023.

Project Mystery Guest
Dit project houdt in dat er een (gescreende) onbekende in jouw parochie een viering gaat meemaken. De bezoeken van de mystery guests vinden plaats in september en oktober. Achteraf ontvangt de betreffende parochie de observaties in een uitgebreid document, waarin de ‘mystery guest’ zijn of haar ervaringen op het gebied van gastvrijheid in de parochie weergeeft. Kortom, een kans voor jouw parochie om op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met het thema gastvrijheid.