“Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken.
Als iemand in Mij blijft en Ik in hem, zal hij veel vrucht dragen."
Johannes 15, 5

Programma

Hieronder vind je een overzicht van het programma en maak je kennis met de sprekers van de conferentie.

Vrijdagavond 7 februari

Op vrijdagavond vinden er twee voorprogramma's plaats:

Young People's MeetUp

18.30 uur: Maaltijd
19.30 uur: Programma "Lokaal impact maken" met Jolanda Nooteboom
21.00 uur: Borrel in foyer

Voorbedeavond

19.00 uur:  Inchecken al mogelijk: welkom!
20.00 uur:  Gezamenlijk gebed
20.45 uur:  Borrel in foyer

Zaterdag 8 februari

08:30 uur:  Inchecken en ontvangst
09.30 uur:  Start programma

• Eucharistieviering
  • Inleiding door dr. Johannes Hartl
  • Getuigenissen van parochies
  • Gezamenlijke lunch
  • Diverse seminars
  • Gezamenlijk gebed

17:00 uur:  Einde van de dag

Foto: Ramon Mangold, 2024

Hoofdspreker: dr. Johannes Hartl

Dr. Johannes Hartl (1979) is een katholieke Duitse theoloog, filosoof, auteur en spreker. Online bereiken zijn lezingen over zingeving, relatie en geloof honderdduizenden mensen. Hij verbindt mensen over kerkgrenzen heen en weet geloofsthema’s relevant en begrijpelijk te maken voor mensen van deze tijd. Hij schreef verschillende boeken, waarvan 'Eden Culture' het meest recente is.

Johannes woont in Augsburg, Duitsland, met zijn vrouw Jutta en hun vier kinderen. In 2005 richtten zij daar een Huis van Gebed op, waar sinds 2011 dag en nacht gebeden wordt. Ook worden er grootschalige conferenties en evenementen georganiseerd.

Ochtendprogramma: “Te druk om te evangeliseren...”

‘Blijf in Mij!’  Met deze woorden benadrukt Jezus het belang van blijvende verbondenheid met Hem. Het is vanuit die verbondenheid dat wij vrucht kunnen dragen. Zowel in ons persoonlijk leven als in het parochieleven kunnen we overspoeld raken door taken en verantwoordelijkheden, door stress of zorgen. We willen als parochies prioriteit geven aan evangelisatie, maar zijn soms zelfs ‘te druk om te evangeliseren’. Hoe zorgen we dat we in de drukte van het leven toch steeds verbonden blijven met Jezus, persoonlijk en als parochie? Hoe kunnen we vanuit die verbondenheid in relatie treden met onze postchristelijke samenleving, en vruchten voortbrengen? In de ochtend zal Johannes op deze vragen ingaan.

Middagprogramma: "Te druk om te bidden..."

Gebed is essentieel om in verbondenheid met Jezus te leven; het is de motor van parochievernieuwing. Hoe kan het ook echt die plaats krijgen, en op welke manieren kan dit vormgegeven worden? Tijdens het middagprogramma zal Johannes hierover spreken in de Grote Zaal; ook zal er ruimte zijn om samen met deze vragen aan de slag te gaan.

Vertaling

Johannes Hartl zal spreken in het Engels; vertaling naar het Nederlands zal via vertaalapparaten beschikbaar zijn. Voor de overige plenaire onderdelen zal vertaling naar het Engels beschikbaar zijn. Het gehele programma zal naar het Duits worden vertaald.

Seminars

Parallel aan het interactieve hoofdprogramma in de grote zaal zullen er enkele seminars worden aangeboden.

Hoe bouw je een gezond (leiderschaps)team?
Paul Donders en Ina Ruiter (xpand)

Dit seminar is gericht op deelnemers die een leiderschapsteam of missionair team in de parochie willen vormen, of die misschien een ander team willen opbouwen - bijvoorbeeld een Alpha-team. Uit evaluaties van de vorige conferenties bleek dat deze vraag in heel wat parochies leeft. In dit seminar komt aan bod hoe je de juiste mensen vindt en wat belangrijke elementen zijn bij het leidinggeven vanuit een team. Ook zullen Paul en Ina bespreken hoe je een team ontwikkelt met een hoge mate van vertrouwen onder elkaar.

De drie sleutels van parochievernieuwing
Sprekers worden later bekendgemaakt

Dit seminar zal gaan over de basisprincipes van parochievernieuwing: de drie sleutels. Er is geen gedetailleerd stappenplan om onze parochies nieuw leven in te blazen, hoe graag we dat soms ook zouden willen. Toch kunnen we houvast vinden bij deze basisprincipes, die keer op keer en in talloze parochies wereldwijd hun waarde hebben bewezen. Er zal worden gesproken vanuit persoonlijke overtuiging en ervaring. Er zal ook gelegenheid zijn om vragen te stellen.

Dit seminar wordt aanbevolen voor diegenen die alleen zijn gekomen uit hun parochie of geloofsgemeenschap en/of voor diegenen die niet of nauwelijks bekend zijn met de waarden van de missionaire parochie.