Op weg naar een Missionaire Parochie

Diaken Van Aarle uit Langeraar geniet van de lunch. Hij heeft net de toespraak van Father Mallon beluisterd. Hij is positief gestemd. "De liturgie is goed verzorgd. Bisschop Liesen had een goede preek. De lezing van Father Mallon inspirerend al was de stof mij bekend. In onze parochiefederatie zijn we al op weg naar een Missionaire Parochie. We hebben 11 kerkdorpen. Nu hebben we de Eerste Communie al uit de kernen weggehaald. Alle eerste communicanten komen op zondag met hun ouders en broertjes en zusjes naar een parochiekerk. Dat gebeurt maandelijks. Daar voorzien we in een catechetisch aanbod voor het hele gezin. Het hele gezin woont de eucharistie bij. Daarna is er een lunch. We zetten nu ook zo iets op voor de vormelingen."

"Daarnaast hebben we de Woord- en Communievieringen vervangen door Woord- en Gebedsvieringen met Aanbidding. We zijn ervan afgestapt om buiten de eucharistievieringen om de Communie uit te reiken." Diaken Van Aarle erkent dat dit een hele stap was, "Veel mensen waren dat zo gewend maar wisten niet waarom ze eigenijk de Communie ontvingen. Het was een gewoonte. Door de Aanbidding onstaat er een verlangen naar de Heilige MIs. Je merkt dat het zelfs werkt bij kinderen. Ik zeg tegen ouders dat het niets geeft dat kinderen huilen of onrustig zijn. 'A Church without crying is dying'. Maar zelfs de kinderen worden rustig."

"Het volgend project is het herzien van het liedrepertoire. We kennen in onze regio veel middenkoren. Het zijn vroegere jongerenkoren die zijn blijven bestaan. Ze zingen nog dezelfde liederen als in de jaren tachtig. Het zijn vaak moralistische gezangen. We willen meer lofprijzing binnen de liturgie. Het gaat erom dat we de Heer loven en prijzen."