Tip 4: Investeer in digitale gastvrijheid

De huidige situatie is voor veel parochies een wake-up call om hun digitale communicatie aan te pakken. Gastvrijheid staat binnen de beweging van parochievernieuwing hoog in het vaandel. Meer dan ooit is er nu de noodzaak om te investeren in ‘digitale gastvrijheid.’ Dat betekent vooral in de website van de parochie en bijbehorende social media.

Hoe ziet de website van een missionaire parochie eruit? Op deze vraag probeert Tim Schilling een antwoord te geven op bladzijde 23 van dit Bisdom Magazine. Het gehele magazine staat overigens in het teken van de Missionaire parochie. Wees online zichtbaar én vindbaar. Het is niet de vraag of uw parochie online is, maar hoe effectief uw parochie online is. Maak gebruik van webstatistieken: 'meten is weten', en weten geeft onderbouwing voor strategische keuzes die je dichtbij je missie zou moeten brengen.

Een voorbeeld om de 'Kerk bij de mensen te brengen' is het livestreamen van vieringen en andere bijeenkomsten. Lees hier het artikel over hoe u in vier stappen tot een livestream komt

Tenslotte: investeer in hoe u het beste gebruik kunt maken van online platforms als Zoom en Skype. Vraag anderen in de parochie om u bij het verder ontwikkelen van de digitale gastvrijheid te helpen! Hiervoor zult u niet alleen nu, maar ook na de coronacrisis veel plezier en nut van hebben.

Lees de volgende tip!