"Met veel humor de kernen van waarheid"

Petra Mergaerts is pastoraal werkster in de Sint Bernardusparochie in de gemeente Halderberge en de Immanuelparochie in Zevenbergen. “Aanvankelijk was ik kritisch op Mallon,” zegt ze. “James Mallon komt toch uit een ander land en andere cultuur,” zegt ze. “Dat heeft invloed op ded manier waarop je Kerk bent. Je moet dit toch vertalen naar je eigen kontekst. Je merkt dat Mallon onbekend is met het verschijnsel van pastoraal werkers. Hij heeft het even genoemd maar ik denk dat deze een belangrijke rol spelen in de zogenaamde key-teams. Ik vind het jammer dat ze binnen de conferentie onzichtbaar zijn gebleven.”

Petra is tevreden over de inleidingen van Mallon. “Hij weet met veel humor kernen van de waarheid aan te geven. Zolang ik binnen de Kerk werk (en dat is al bijna dertig jaar, Red.) zie ik dat alles achteruitgaat. Daar worden mensen depressief van. Dan is het goed naar iemand te luisteren die positiviteit uitstraalt en je helpt de vreugde van het Evangelie te beleven. Als wij dat niet meer kunnen, wie dan wel.”