Leiding geven: visie ontwikkelen en communiceren in de parochie

Het vraagt veel om een parochie te leiden vanuit een onderhoudsmodus – we doen het zoals we het altijd gedaan hebben en zorgen voor de mensen die we hebben – naar een missionaire parochie – we zijn ook erop gericht om mensen buiten de kerk kennis te laten maken met de liefde van God.

Bij visie gaat het om het communiceren van een inspirerend beeld van de toekomst, waar je met de parochiegemeenschap naar toe wilt. Het bepaalt welke keuzes er gemaakt worden in de parochie en geeft motivatie aan de parochianen. Visie ontwikkelen, deze communiceren en mensen voor deze visie winnen is een belangrijk onderdeel van het leiding geven aan een parochie.

In dit webinar op 15 april 2021 gingen drie gasten onder leiding van Els Agten, stafmedewerker gezinspastoraal en parochiecatechese Bisdom Hasselt, met elkaar in gesprek. U kunt hier het webinar herbekijken. Er worden ook enkele suggesties vermeld voor het ontwikkelen en communiceren van visie in de parochie.

Tips voor het ontwikkelen en communiceren van visie in de parochie

Om te kijken:

Om te lezen

• Hoofdstuk 7 van het boek ‘Als God renoveert’ van fr. James Mallon over ‘Leider van het huis’, waaronder een gedeelte over visie.
  • ‘Als God renoveert werkboek’ van fr. James Mallon. In het eerste hoofdstuk wordt je uitgedaagd om na te denken over je eigen visie als leider.

Over de sprekers