Ferdinand von Degenfeld: Eerste stappen op weg naar een missionaire parochie

Je wilt als parochie wel aan de slag, maar hoe te beginnen? Ferdinand von Degenfeld, hoofdverantwoordelijke van Divine Renovation in het Duitse taalgebied, schetst de eerste stappen.

door Clemens van Lier

De ondertitel van de lezing is ‘a lot can change in one year’. Er kan inderdaad veel veranderen in één jaar. Precies een jaar geleden was Ferdinand von Degenfeld op de conferentie in Breda, waar hij Chiara leerde kennen, die zijn sessie vertaalde naar het Nederlands. Ook nu vertaalt zij, maar intussen zijn ze verloofd.

We zitten in een volle zaal met mensen die willen beginnen met parochievernieuwing. Maar hoe doe je dat, wat zijn de eerste stappen? Von Degenfeld schetst drie ‘bestanddelen’ die nodig zijn voor een goede houding. Ten eerste moeten we gedreven worden door visie; we moeten een verlangen hebben en een beeld van waar we naartoe willen. Daarnaast moeten we geleid worden door de juiste principes. En ten slotte moet onze innerlijke drijfkracht de heilige Geest zelf zijn, die ons doet volhouden in moeilijke tijden.

Maar waaruit bestaan deze visie en de principes?
De visie is gericht op de vraag: wat zijn de vruchten die je verlangt? Ook hier geeft de spreker een rijtje van drie dingen: ten eerste verlang je nieuwe mensen te bereiken, die naar je parochie komen. Daarnaast streef je naar gezond leiderschap als belangrijk onderdeel van een goed functionerende gemeenschap. Ten slotte hoop je op levens die geraakt worden door Gods Liefde.

De onderliggende principes zijn ook drie in getal, waarop von Degenfeld dieper wil ingaan.
Nummer één is prioriteit van evangelisatie. Maar wat ís evangelisatie? Om dit te ontdekken verdeelt Ferdinand ons in tweetallen en laat ons meerdere rondes dertig seconden spreken over het geloof. We moeten in een halve minuut aan onze partner alles vertellen wat we weten over Jezus, over de apostelen, over de Kerk, over de Hemel. Met deze oefeningen heerst er een druk geroezemoes in de zaal, en Ferdinand krijgt ons maar moeilijk tot zwijgen.

We hebben goed gesproken met elkaar, maar er is misschien toch een probleem; wat we verteld hebben is heel mooi, maar zoals Paus Benedictus XVI zegt: “Mensen worden niet verliefd op ideeën, maar op mensen.” Evangelisatie is niet het overbrengen van bepaalde theorieën of studie, maar is getuigenis geven van een Persoon, Jezus Christus. Opnieuw laat Ferdinand ons onze partner evangeliseren, maar dit keer moeten we spreken over: wie is Jezus voor jou, en wat is Hij aan het doen in je leven? We leren hiervan dat we in staat moeten zijn om te praten over onze ontmoeting met Christus. Hoe doe je dit, wat moet je dan vertellen? Ferdinand geeft een eenvoudig frame om hierover te spreken: ‘Ik was op dit punt – dit is wat Jezus deed – en hier ben ik nu’. Dit is de stap van het getuigen over je geloof. Daarna worden er nog twee stappen van verkondiging gegeven: wees verwelkomend naar nieuwe mensen, en begin een Alpha cursus.

Tot zover het principe van de verkondiging. Het tweede principe is leiderschap. In elke organisatie is leiderschap nodig. Maar wat als ik geen leider ben? Iedereen geeft leiding; alleen al door invloed uit te oefenen op anderen geef je in zekere zin leiding. Ferdinand moedigt ons aan een groepje te vormen rond de visie waarover eerder werd gesproken. Hij drukt ons op het hart om de priesters erbij te betrekken en hen te vragen leiding te geven met visie. Dit alles moet natuurlijk samengaan met gebed.

Het derde principe is de heilige Geest. Hier dringt de spreker erop aan dat het belangrijk is dat we de heilige Geest ervaren, dat we Gods Liefde voor ons ervaren. Hoe kunnen we getuigen van Iemand die we niet kennen? We moeten de heilige Geest ruimte geven in ons, zodat Hij levens kan veranderen. Vraag de heilige Geest om tot je te komen, dat Hij je vervult en inspireert. Bid ook samen met de mensen die je verzamelt om vervuld te worden van de heilige Geest.

En zo heeft de spreker ons een aantal eerste stappen gegeven waarmee we kunnen werken aan parochievernieuwing. Met de evangelisatie, onder goed leiderschap, en in de heilige Geest kunnen we komen tot de vruchten van nieuwe mensen die aangetrokken worden, tot goed, duurzaam leiderschap en tot getransformeerde levens die door God geraakt worden.

Helemaal aan het slot wordt ons nog een studiegids aangeboden door Divine Renovation om ons te helpen in het proces. Deze is hier ook gratis (in het Nederlands) te vinden. Dus aan de slag!

Verslag seminar Ferdinand von Degenfeld, 25 maart 2023 - door Clemens van Lier
Fotografie: Myrthe Roth