Hoop en blijdschap

Zondagmiddag. Ik zit op de bank met een gevoel van blijdschap. Wat hebben we een fijn weekend gehad! Hoop en blijdschap zijn de twee woorden die mijn gevoel omschrijven. Hoe bijzonder is het om een jaar na de eerste Missionaire Parochie-conferentie opnieuw met zo’n grote groep bij elkaar te zijn? Bijna 700 mensen! God is echt aan het renoveren. De H. Geest is iets aan het doen hier in de Nederlandse kerk.

Young People's MeetUp
Opnieuw mocht ik bijzonder uitzien naar het jonge publiek. Op vrijdagavond was de Young People's MeetUp met dubbel zo veel jongeren als ik had verwacht. Dat werd stoelen bijschuiven! De toon van de conferentie werd fantastisch neergezet. Een uitstekende spreker (Ferdinand von Degenfeld, DR Duitstalig gebied), een enthousiaste getuigenis over de huiskring waarmee jongeren meteen aan de slag kunnen, en een goed gebedsmoment. We hebben Gods grootheid uitgezongen en Hem in diverse voorbeden gevraagd om te zegenen. En daarna was er de ontvangst in gastgezinnen. Hoe mooi is het dat zoveel vrijwilligers, parochianen en partners deze conferentie hebben ondersteund! Het is zo fantastisch om een onderdeel te zijn van iets groters. De gedeelde visie die zo belangrijk is, ervaar ik juist in dit samen bouwen. En dat is zo hoopvol!

De muziek in de Mis leidde werkelijk naar God
De H. Mis op zaterdagmorgen was mijn tweede hoogtepunt. Wat heb ik daar kunnen bidden door de fantastische muziek. Zo merk je maar weer hoe belangrijk de muziek is om mensen werkelijk naar God te leiden. De rest van de liturgie en het samenzijn was ook top. Geen beter begin van de dag!

Bouwen aan het team
Verder werd ik blij van het seminar van Paul Donders (xpand) waar ik met de acht mensen uit mijn parochie aan heb deelgenomen. Zo fijn om het concreet te maken met een groep. En wat hebben we nog veel te leren op het vlak van relaties en vertrouwen. Wij Hollanders zijn ook wel echte aanpakkers, dus dit seminar had een goed uitgangspunt door te focussen op het team. Wat fijn dat er zoveel parochies met een team zijn gekomen, Gouda zelfs met 45 personen! Wat gaat dit voor een volgende conferentie betekenen?

Afsluiting
Ik had het voorrecht om met een deel van de organisatie en de sprekers Hannah Vaughan-Spruce en Ferdinand von Degenfeld de dag af te sluiten in een restaurant. Het was zo fijn om ieders indruk te horen, en te vieren wat de Heer in Nederland bewerkstelligt. Hannah benoemde keer op keer hoe bijzonder het is wat hier gebeurt. Ja, hoop en blijdschap blijven resoneren.

Carolien Hoogenboom