Gastvrijheid in de missionaire parochie

Eén van de centrale waarden van een missionaire parochie is gastvrijheid. Een waarde, die makkelijk vorm gegeven kan worden in een parochie, door bijvoorbeeld kerkgangers te verwelkomen aan de deur. Maar gastvrijheid is meer dan dat. Het is een houding, die het hele parochieleven doordringt, zowel offline als online. Als (nieuwe) mensen zich echt welkom en gekend weten, staan ze steeds meer open voor de ander en voor de ontmoeting met God. In dit webinar wordt ingegaan op wat gastvrijheid is en bespreken we een aantal ervaringen rondom gastvrijheid, met name binnen de context van de Alpha cursus (een kennismaking met het christelijke geloof). Afgesloten wordt met tips op het gebied van gastvrijheid.

In dit webinar op 19 mei 2021 gingen twee gasten onder leiding van Carolien Hoogenboom, projectmedewerker bij de conferentie ‘De  missionaire parochie’, met elkaar in gesprek. U kunt dit webinar herbekijken. Er worden ook enkele suggesties vermeld voor het ontwikkelen van gastvrijheid in de parochie.

Tips voor het ontwikkelen van gastvrijheid in de parochie

Om te kijken:

• Een filmpje van fr. James Mallon (15 min) over: Het veranderen van de cultuur (Nederlands ondertiteld). Daarbinnen speelt gastvrijheid een belangrijke rol. Het filmpje gaat ook over prioriteit geven aan het weekend.
  • Een webinar over ‘Raising your digital game’ over ‘radicale gastvrijheid online’ van Divine Renovation UK (in het Engels). (49 min)

Om te lezen

• Hoofdstuk 5 van het boek ‘Als God renoveert’ van fr. James Mallon over ‘Het fundament leggen’, p. 116 t/m 126 gaan over ‘gastvrijheid’. Gastvrijheid wordt hier besproken in het kader van ‘Voorrang geven aan het weekeinde’ (vanaf p. 110).
  • Hoofdstuk 6 van het boek ‘Rebuilt’ van fr. Michael White en Tom Cororan over ‘Het draait om het weekend, domoor!’ Dit hoofdstuk gaat over ‘gastvrijheid’ in en rondom de zondagse eucharistieviering (o.a. over muziek in de viering en mensen verwelkomen).

Over de sprekers

• Informatie over de ‘Alpha cursus’ (een kennismakingscursus met het christelijke geloof) via ‘Alpha Nederland’ en 'Alpha Vlaanderen'. Deze cursus kan zowel online als offline gegeven worden. Voor een Alpha cursus in de katholieke setting, neem contact op met Frank Jansons
  • Informatie over de Zalige Titus Brandsma parochie in Wageningen en omgeving. De parochie bestaat uit 7 geloofsgemeenschappen van Veenendaal tot Oosterbeek. https://www.ztitusbrandsmaparochie.nl/ Zie hier ook meer informatie over de Alpha cursus in deze parochie. https://www.tituszoekt.nl/