"Als je persoonlijk geraakt bent, kun je niets anders dan er op uit trekken"

"Als je persoonlijk geraakt bent, kun je niets anders dan er op uit trekken" Dat zegt Mirjam Spruit in het Geloofsgesprek dat op 17 november 2019 werd uitgezonden op KRO-NCRV. Mirjam heeft het persoonlijk mogen ervaren dat God van haar houdt. “Ik ben gekend en bemind door Hem,” zegt ze. Vanuit die zekerheid wil ze proberen te getuigen en haar talenten gebruiken. Mirjam werkt voor het Centrum voor Parochiespiritualiteit. In het Geloofsgesprek sprak ze met Leo Fijen over de toekomst van de parochies. Veel parochies stellen zich immers de vraag: ‘Wat is onze toekomst?’

Waar hunkert men naar?
Het Centrum voor Parochiespiritualiteit is bedoeld om de spiritualiteit in parochies nieuw leven in te blazen. Ze draagt bij aan de spiritualiteit en verdieping van het geloof waardoor mensen ook van binnenuit geraakt worden. Wat er is wordt versterkt en geeft de parochies vitaliteit. Op de vraag waar men naar hunkert bij spiritualiteit antwoordt Mirjam dat we soms niet weten waar we ten diepste naar verlangen. We zijn vaak te druk met de vraag of er wel een koster beschikbaar is dat we vergeten ruimte te maken om ons persoonlijk door God te laten raken. Spruit ziet daarentegen dat waar mensen veranderen ook parochies veranderen. Mirjam: “We willen dingen organiseren en dat is goed, we moeten meewerken met de genade. Echter moeten we wel eerst open staan voor de genade.”

Een parochie verandert als mensen veranderen
Mirjam noemt het voorbeeld van Zacheüs. Hij verlangde naar Jezus. Hij weet niet per se waar hij naar verlangt, maar hij doet een inspanning en gaat in een boom zitten. Zacheüs doet de moeite om geraakt te worden en vanuit daar verandert zijn leven en dat van degenen om hem heen. “We mogen ons op die manier ook laten raken en ons de vraag stellen ‘wat geloven we, wie betekent God voor ons?’. Vanuit die persoonlijk relatie met God kunnen we dan gaan handelen. Dan zingen we niet meer over God, maar zingen we liederen die als gebeden aan God zijn gericht.”

Samen leerling zijn en leerlingen maken
“De sleutel is als mensen veranderen en een persoonlijke relatie met Christus aangaan én dat beleven in een gemeenschap,” aldus Mirjam. “Wanneer we een relatie met Jezus aangaan, worden we ook leerlingen. We zullen als leerlingen altijd blijven leren, maar leren doe je ook samen. Naast het leerling-zijn, moeten we ook leerlingen maken. Dat vergt dat we naar buiten moeten kijken. Helaas zijn we door alle fusieprocessen vaak erg naar binnen gericht.” Leo Fijen: “Als ik jou hoor praten, is het alsof ik paus Franciscus hoor praten. Franciscus zegt: “als ze niet naar jou toekomen, moet jij naar de mensen buiten de kerk toe. Zoek wegen.” Mirjam vult aan: “Als je persoonlijk geraakt bent, kun je niets anders dan naar buiten trekken. Zoek wegen om mensen te bereiken”.

Mirjam sluit af met de droom dat er voor iedereen een plek is ‘op IKEA-afstand’ waar je kunt groeien in geloof, een plek om leerling te zijn en leerlingen te kunnen maken.

(Foto: screenshot van het Geloofsgesprek, KRO-NCRV)