Aartsbisdom wil hoopvol op weg naar missionaire parochies

Bijna 200 deelnemers uit het Aartsbisdom Utrecht waren aanwezig bij de Bisdomdag op zaterdag 11 november in Ede. Onder het dagmotto ‘Samen groeien als parochie in de kracht van de Heilige Geest’ bogen zij zich deze dag over de missionaire parochie: hoe kunnen parochies in deze tijd van krimp missionair zijn en nieuwe mensen aanspreken?

Deze bisdomdag vormde een startpunt voor een langer traject, waarin in een bezoekronde aan alle parochies geïnventariseerd zal worden wat daar de wensen, verlangens en mogelijkheden zijn om uit te groeien tot een missionaire parochie.

“Tot alleen maar reorganiseren zijn we niet geroepen,” zei kardinaal Eijk tegen de aanwezigen. “We willen evangeliseren en missioneren. Het gaat uiteindelijk niet om een volle kerk of om meer geld voor de Actie Kerkbalans. Het gaat erom dat we mensen in contact brengen met Jezus en dat willen we allemaal.”

In zijn slotwoord noemde de kardinaal het “een enthousiasmerende dag, waarop de vonk van het vuur van de Heilige Geest op de aanwezigen is overgeslagen. Het was een goede aftrap op onze weg naar missionaire parochies. En alle parochies waren vertegenwoordigd, dat is bemoedigend."

Lees hier het uitgebreide verslag op de website van het Aartsbisdom.
Luister hier naar een terugblik op Radio Maria.

Foto: Ramon Mangold